Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below...

Powered By EXEIdeas

marți, 22 octombrie 2013

hipsterii, tiganii si cult-URA

Recent a avut loc prima editie a evenimentului social-cultural Rahova Delivery, unul din multele derivate ale Street Delivery. Prima reactie, in momentul in care am aflat de asta, a fost "WTF???". Serios, sa ma duc la mama dracu, intr-un cartier rau famat, sa vad cateva workshopuri jenibile inventate de hipsteri absolventi de asistenta sociala si sa ascult niste muzica experimentala? Nu! Tin prea mult la tenul meu ca sa risc un machiaj permanent cu forma de pumni in jurul ochilor. Apoi am mai cotrobait putin pe evenimentul de pe facebook si am aflat ca in a treia zi, main-event va fi un concert sustinut de Omu Gnom si Macel mai Chill. In calitate de consumator de rap pe banda rulanta, asta m-a pus pe ganduri. Am vazut showul oamenilor intr-un club si clar vreau sa repet experienta. Asa ca am decis sa nu arunc niciun ochi pe workshopuri, ca sa nu ma trezesc ca sar cu pumnii pe vreun hipster d-ala si sa ajung acolo fix cand era anuntat concertul lui Omu Gnom.

Mi-am luat prietena de mana, exact ca in piesa, inca doi prieteni cu mine si hai sa ne plimbam noaptea pe stradutele dubioase din Rahova. Am ajuns la timp sa mai prind vreo 15 minute din reprezentatia unei tipe cu o voce de milioane si a unui tip care facea minuni la chitara bass (Luiza Zan si Adalbert Cserkesz, dupa cum am aflat ulterior). Nu am putut sa nu remarc un grup de vreo 50 de tigani[1] destul de "veseli" pentru a sari la scandal la cea mai mica privire nelalocul ei si faptul ca era prezent doar un echipaj de politie. Zic "fie ce-o fi, pana nu se termina concertul, nu plec" si ma asez frumos fix in spatele tiganilor. Desfacem repede primul rand de doze de bere aduse la pachet de acasa si intram in vibe (ce imi place la manifestarile de genul Street Delivery e ca au muzica buna, sonorizare perfecta, nu-mi place ca au berea prea scumpa). Bastinasii faceau show-ul lor propriu in stilul "cola, seminte, caterinca", dansau la piese intr-un stil greu de descris, in pauze incepeau sa injure cantaretii si sa ceara "o manea, ba, *cenzurat*!" si, per total, socializau destul de ok.

A venit si momentul concertului care ma atrasese acolo, va las un video filmat acolo, ca sa vedeti la ce ma refer.


Acum, nah, ideea principala nu e ca se merita sa te duci la mama dracu pentru un concert bun. Altul e scopul acestui articol. Fix cand sa plecam, un tip a venit si mi-a intins vreo 8 coli A4 desenate in creion de catre copiii din Rahova. Imi pare rau ca nu am un scanner sa le pot posta la calitate buna, va arat cateva fotografiate cu telefonul:


Textul de aici este: "ei percep lumea diferit de parintii lor, dar sunt inconstienti de gravitatea situatiei".

Aici scrie: "din imobil au fost evacuati doar cetatenii de etnie roma", "iesiti afara din casa tiganilor, cu toate ca suntem familii mixte" si "lipsa modelelor de urmat, catalizata de televiziune si alte forme media, le marcheaza si intrerupe realitatea".



Ce au facut de fapt hipsterii aia carora le sunt eu hater? Si-au axat atentia pe tineretul din cartierul Rahova, singura categorie care ar mai putea face ceva pentru acea comunitate, asta daca le sunt deschisi ochii la timp. Lasand la o parte cererile exasperante pentru "o manea, ba, *cenzurat*!", oamenii au fost super cool, la sfarsitul concertului lasand la o parte maneaua si strigand "BIS" la unison cu noi. Faptul ca adultii lor sunt majoritar dependenti de alcool, faptul ca toti ceilalti ii ocolesc pentru ca "sunt tigani", faptul ca nu au cum sa se educe (e greu sa devii altceva cand ai numai exemple negative, exemple de oameni care au renuntat sa lupte pentru dreptul la o viata decenta) ii transforma in viitori puscariasi, talhari, criminali si violatori. Daca societatea ar intelege ca nu prin marginalizare transformi omul, ci lucrand direct cu el, cunoscandu-l si incurajandu-l sa aleaga alt drum, daca oamenii din conducere ar lasa o mica parte din ciolan sa ajunga unde ii este rolul (la reconstructia societatii, la reintegrarea tiganilor in circuitul muncii si la educarea copiilor), nu ar mai trebui sa ne ferim cand mergem noaptea pe strazile din cartierul acesta atat de rau famat. Dar astea sunt utopii, un eveniment in genul Rahova Delivery nu face decat sa prezinta pentru o clipa infima alternativa la imaginea actuala a tiganilor din Rahova, iar un Ocuppy Rahova este imposibil cand timp fondurile necesare introducerii oamenilor de acolo in circuitul civic normal sunt bagate fara jena in buzunare de alesii neamului.


Un articol de Dan Suhai.

[1] repetitia cuvantului "tigan" nu are de a face cu xenofobia, eu personal avand rude de gradul I tigani 100% (pentru prevenirea eventualelor acuze).

sursa foto 3: https://www.facebook.com/RahovaDelivery

Da-ne like pe facebook!