Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below...

Powered By EXEIdeas

vineri, 4 octombrie 2013

Ultima haltă...azilul.



                   Vi s-a întâmplat vreodată să intraţi într-o încăpere plină cu oameni şi să nu ştiţi ce atitudine e mai potrivit să afişaţi?

 Mie mi s-a întâmplat zilele trecute, când am fost la un azil de bătrâni de lângă Bucureşti.  Am deschis uşa salonului, privirea mea a întâlnit chipul asistentei care se află în permanenţă cu pacienţii. Am zâmbit, am salutat. Mi s-a răspuns în aceeaşi manieră. Am inspirat temătoare. Ştiam că mă va întâmpina combinaţia obişnuită de mirosuri de: urină, mâncare, şi bătrâneţe.

                  M-am uitat apoi la ceilalţi oameni. M-am obişnuit cu imaginea lor: sunt aliniaţi faţă în faţă, pe canapele sau fotolii, în jurul unei măsuţe joase.  Mereu aceeaşi. Mereu posomorâţi, tăcuţi, absenţi. Acesta a fost momentul în care am ezitat: să spun un „Bună ziua!” voios sau mai reţinut? Poate că ziua nu e tocmai bună pentru ei, poate că exaltarea din vocea mea contrasta mult prea puternic cu atmosfera sobră! În fine, am salutat pe un ton moderat, neutru.

                Am înaintat către grupul de bătrâni. Destule priviri mă cercetau cu atenţie. Doi bătrâni cătrăniţi au răspuns la salut. Câteva doamne au preferau să râmână tăcute şi să observe „evenimentul”. Cineva din afară venise în vizită! Oare la cine? Alte femei nu au ridicat capetele, erau captive în propria tăcere. Unele sunt lipsite de luciditate şi uneori, articulează, fără coerenţă, frânturi de gânduri.

                Am ajuns în dreptul mătuşei la care venisem. M-am aplecat, am sărutat-o, m-am aşezat lângă ea. După câteva minute de conversaţie sterilă, am început să îi observ „colegii”. Una dintre bătrâne strânge în poală o poşetă demodată. O ţine cu ambele mâini. Să fie o reminiscenţă a unui gest repetat o viaţă sau un ataşament bolnăvicios faţă de un obiect – atribut al feminităţii? Sau e instinctul proprietăţii într-o formă exacerbată? Nu e  singura la care am văzut acest gest. Multe bătrânele strâng cu multă grijă câte ceva în mâini sau în buzunare: şerveţele, un măr, un biscuit, un ceva....poate că se agaţă de nimicuri din teama de sărăcie, de abandon, de moarte!

             Momentul mesei de prânz: încet, bătrânii se aliniază pe scaune,  în jurul meselor de pe care mânîncă. Coboară din rezervele lor oameni pe care nu îi văd niciodată stând împreună cu ceilalţi. Sunt la fel de tăcuţi, fiecare se aşază la locul lui. O doamnă onorează adunarea întotdeauna machiată şi îmbrăcată perimat-cochet. Mânâncă resemnaţi, unii cu privirea în farfurie, alţii, dimpotrivă foarte atenţi la toate personajele şi mişcările din jur. Unii au figuri aspre, pe care se poat citi lesne reproşul, indignarea sau dezamăgirea. Alţii par mai blânzi şi împăcaţi cu starea lucrurilor.

              Condiţiile din azil sunt civilizate, cei 30 de pacienţi care îşi trăiesc bătrâneţea în comun sunt îngrijiţi aşa cum se cuvine. Totuşi, ei sunt aduşi aici de familiile lor. Cred că este trist ca un om în vârstă să fie nevoit să părăsească mediul familiar. Cred că este teribil pentru ei să ştie că familiile lor i-au trimis de acasă. Este adevărat că unii nu mai sunt conştienţi de ei înşişi, alţii sunt imobilizaţi la pat sau în cărucioare, deci sunt greu de îngrijit de familie. Însă convieţuirea e impusă şi, în unele cazuri, inacceptabilă!

                Emoţional, e cumplit pentru ei să fie aduşi într-un astfel de loc! Oricât de bine ar fi îngrijiţi, duc dorul familiei şi al casei lor. Tânjesc după autonomia pe care o aveau când erau în putere, după poftă de viaţă şi tinereţe. În acel loc, nu au decât perspectiva sfârşitului. Să îţi petreci zilele aşteptând să pleci dincolo...dezolant program zilnic!

                   I-am lăsat să mânînce liniştiţi, eram o intrusă care deranja scenariul monoton. Am închis cu fermitate uşa în spatele meu. Am inspirat cu lăcomie aerul rece de afară. E antidotul perfect pentru mirosul care se încăpăţânează să persiste în nările mele.




Un articol trist şi adevărat de Iulia Bumbac.

Da-ne like pe facebook!